خیلی از ما علاقهای نداریم که برای دیگران کار کنیم، چه زمانی که بخوایم به عنوان کارمند تو یه شرکت باشیم چه زمانی که به صورت فریلنسری پروژههای مرتبط با کسب و کار دیگران توسط ما انجام بشه. یه روانشناس، یه پزشک، یه معلم ، یه فروشنده یا خیلی حوزههای شغلی دیگه الزاما نیازی به کار کردن برای دیگران ندارن.
یه نگاه به آنلاینشاپهای مختلف بندازین، میبینین با یه صفحه اینستاگرام دارن محصولی که دارن میفروشن و درآمد قابل قبولی هم کسب میکنن، پس چرا ما به فکر کسب و کار و برند شخصی خودمون نباشیم؟
طبیعتا هر کسب و کاری نیاز به پنل و طرحهای تجاری خودش داره. این طرح میتونه یه فروشگاه اینترنتی باشه، یا یه پیام رسان مثل تلگرام که بعد از سرمایه گذاری و جذب کاربر، با استفاده از ارز اختصاصی خودش داره کسب درآمد میکنه .
چندتا مثال ساده میزنم :
معلمی که ویدیوهایی تدریس تهیه کرده میتونه یه سایت داشته باشه و دانش آموزان زیادی با پرداخت هزینه جزیی از ویدیوهای آموزشیش استفاده کنن.
یا یه مربی ورزشی تمرین ها و آموزش های ورزشیش به صورت متنی و تصویری و ویدیویی در دسترس شاگردان مجازیش قرار بده.
یا یه وکیل از طریق یه گفتگوی آنلاین مشاورهی حقوقی بده و هزینه دریافت کنه.
یا یه دانشجوی ادبیات، سایت ادبی راه بندازه و با ثبت بیوگرافی و آثار شاعران و نویسندگان و حتی فروش آنلاین کتاب کسب درامد کنه.
یا یه نفر با یه سایت سرگرمی، صرفا با پیام های طنز، داستان کوتاه و موارد این چنینی بتونه کاربران زیادی جذب کنه و با درج تبلیغات به درآمد خوبی برسه.
یا یه طراح سایت که سایت های طراحی شده از پیش آماده داشته باشه و با فروششون درآمد خوبی کسب کنه.
یا یه برنامه نویس با نوشتن یه نرم افزار مفید و معرفیش باعث بشه خیلی ها مایل باشن با پرداخت هزینه ی جزئی از اون نرم افزار استفاده کنن و درآمد خوبی به سمت اون برنامه نویس سرازیر بشه.
همین ویندوزی که روی کامپیوتر شما نصب هست، یه نرم افزاره که میلیون ها نفر در سراسر جهان با پرداخت هزینه چند ده تا صد دلاری در سال لایسنس و مجوز استفاده ازش به دست میارن و این یعنی یه درآمد نجومی .
هزاران ایده و طرح مشابه وجود داره که میتونین به درآمد های فوق العاده ای برسین.
فقط برای این کار لازمه که بتونین از اسم کسب و کارتون یه برند قوی بسازین . چیزی شبیه به برند سازی شخصی که قبلا تو این پست توضیح دادم .
همینطور میتونین از آموزش سئو استفاده کنین که قبلا اینجا توضیح دادم .
تفاوت برند سازی شخصی و این برند سازی برای کسب و کار شخصی شما اینه که، برند های مرتبط با کسب و کار خیلی ساده تر قابل انتقال هستن.
مثلا شرکت توییتر با برند توییتر شناخته میشه، یه شبکه اجتماعی بود و بخش عمدهی قیمت فضایی فروشش مربوط به نام تجاری یا برندش بود .